5/23/2014

MITEN MINÄ NÄEN ITSENI? - HAASTE

Anni Eveliina kirjoitti todella koskettavan ja ajatuksia herättävän "miten minä näen itseni" - postauksen, joka laittoi kyllä miettimään tätä aihetta omalta kohdalta hyvinkin paljon. Anni pyysi muita blogimaailman naisia kertomaan, kuinka he näkevät itsensä. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä otanko haasteen vastaan!



Mun ulkonäköön liittyvä itsetunto on vaihdellut elämäni aikana hurjan paljon puolin ja toisin. Ala-asteella en kovinkaan miettinyt ulkonäöllisiä asioita, mutta kun teini-ikä alkoi lähestyä alkoi myös oma ulkonäkö mietitytää. "Olenko mä tarpeeksi nätti?" "Miksi en voi olla yhtä kaunis kun nuo tytöt?" "Ihastuuko pojat vain nätteihin tyttöihin?". Kun olin suunnilleen 12-14 vuotias, itsetuntoni oli aika heikko kun nyt muistelee, pidin itseäni rumana ja vertasin omaa ulkonäköä jatkuvasti muihin. Nyt kun miettii noita ajatuksia, olisin välttynyt usein pahalta mieleltä jos olisin silloin hyväksynyt sen, miltä näytän. Mutta tietynlainenhan vertailu kuuluu omalla tavallaan tuohon ikään, eikä sille aina voi mitään.

 Mutta mitä asioita silloin sitten pidin itsessäni rumana? En pitänyt mun huulista, koska kerran eräs henkilö tokaisi että "sun huulet on liian isot sun päähän", eihän nyt tuollaista kommenttia voinut unohtaa ja siitä se inho sitten lähti. Inhosin myös muodotonta vartaloani ja joskus sain kuulla olevani "anorektikko", joka oli todella loukkaavaa koska anoreksia on hyvin vakava sairaus, eikä tuollaisilla kommenteilla tulisi todellakaan leikkiä. Tarkennukseksi vielä, että minulla ei ollut minkään näköisiä ongelmia syömisen suhteen, minulle ei vaan sattumoisin siunaantunut upean muodokasta vartaloa. Muita vikoja löysin myös pienistä silmistäni ja tynkäripsistäni, isosta päästäni ja pupunhampaistani.

Ennen en tosiaankaan olisi kehdannut julkaista tällaista naurukuvaa missään. Nykyään aito nauru on kuvissa parasta mitä tiedän.

Nyt iän myötä olen oppinut hyväksymään itseni tällaisena ja kääntänyt nämä entiset ulkonäölliset "virheet" voitoksi. Pidän huulistani, ne ovat sopivan muhkeat, mutteivat tosiaankaan liian isot. Pidän vartalostani, se on juuri sopiva minulle. Pidän myös silmistäni, vaikka ne ovatkin eri kohdilla, eli toinen ylempänä ja toinen alempana (tämä piirre naurattaa mua, se on jotenkin niin hauska!! En koskaan voisi luopua siitä :D). Tykkään myös nenästäni, ystäväni on sanonut että mulla on kanin nenä, se on ehkä maailman söpöin kommentti mitä oon voinut nenästä kuulla! :D Tykkään näyttää minulta. Jos menisin kasvoissani tai kehossani muuttamaan jotain piirrettä, peilistä ei katsoisi enää takaisin sama Anni, vaan joku vieras tyyppi.

Kun olen oppinut hyväksymään luonnolliset kasvonpiirteeni, voin hyvin olla stressaamatta liikoja esimerkiksi meikkaamisesta. Jos ei huvita, olen ilman meikkiä, ilmaan mitään paineita että näyttäisin huonommalta ilman meikkiä. On tietysti niitäkin päiviä, kun kaikki omassa naamassa ärsyttää, mutta näin yleisesti ottaen olen tyytyväinen!

Jos olette tehneet tän samaisen haasteen teidän blogeissa, linkatkaa mulle!! :) Ja muistakaa te ihan kaikki siellä ruudun toisella puolella, olette kauniita juuri sellaisena kuin olette!


16 kommenttia:

  1. Ihana postaus kaima<3 Tässä oli joku erityinen juttu tässä tavassa, jolla kirjotit tän. Jotenkin ihan ku muistelisit jo vaan hyvällä kaikkea vanhaa ja "huonoa" ja silleen kaihoisasti hymyilisit menneelle, tiiäkkö?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kaima! <3 :) Vähän tolla tavalla joo! Jotenkin oon antanut ikäänkuin anteeksi sille vanhalle minälle, joka oli liian itsekriittinen :) Nuo "huonot ajat" muistuttaa vielä tänäkin päivänä siitä, miten ei kannata itsestään ajatella vaan kannattaa keskittyä niihin hyviin puoliin! :)

      Poista
  2. Aaw, ihana postaus. Tosi erilainen ja piristävä :)

    VastaaPoista
  3. Tää oli kiva postaus! Sulla on just kivat huulet, itse ottaisin mieluusti yhtä muhkeat huulet omieni tilalle :D tosin sitten mäkään en ois enää mä, ja eihän se ois kivaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Oona! <3 Mulla on välil samoja fiiliksia että voisin vaihtaa jonkun osan esim kasvoissa mutta sitten vaan muistaa että on juuri itsensä näköinen niillä piirteillä mitä omistaa :)

      Poista
  4. Tää postaus sai miettimään miten itse näkee itseni. Ihana postaus<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla kävi samalla tavalla silloin kun luin Anni Eveliinan postauksen! Kiitos paljon <3 !

      Poista
  5. Ihanasti kirjotettu! ♥ Pitäis varmaan itsekin toteuttaa tämän tyylinen postaus...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenny! <3 Toteuta ihmeessä! :) Tää on niin hyvä aihe että ois tosi kiva jos moni bloggaaja tekis tän haasteen :)

      Poista
  6. Voii ihana anni! Oli ilo lukea :) ja sä olet todella luonnon kaunis :)♥ jokainen on kaunis, juuri sellaisena kuin on, niin se on :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emilia! <3 :) Se on niin totta, kaikki on omalla tavallaan juuri täydellisiä sellaisenaan! :)

      Poista
  7. Mulla olisi tästä asiasta niin paljon sanottavaa. Mä en ole koskaan pitänyt itseäni kauniina tai nättinä.. Oon oppinut sen vasta ihan muutaman viime vuoden aikana, että olen ihan kelvollinen. Vertaan itseäni kauheasti muihin edelleenkin. Suurin syy on siinä, että mua on kiusattu ala-asteella ulkonäöstä tosi rankasti. Tää on kyllä sellainen postaus, että olisi itselläkin aika paljon sanottavaa tästä :)

    Sinä olet Anni mun mielestä kaunis ja söpö, siksi tuntuukin hassulta että olet ollut niin kovin kriittinen itseäsi kohtaan. Tietenkin sitä itse on itsensä pahin vihollinen useimmiten..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä olet kaunis ja ihana ihminen Reetta! <3 Kiusaaminen on kyllä ihan hirveä asia, ja on kamalaa kun ne kiusaajat eivät ymmärrä mitä ne sillä kiusaamisellaan voi aiheuttaa toiselle :( Mullakin tuon kriittisyyden aiheuttivat ainakin osittain juuri ne pahat kommentit mitä silloin sain lähipiiristä :/ Mutta koitetaan muistaa, että ollaan ihania ja täydellisiä juuri omina itsenämme <3

      Poista
  8. Aivan älyttömän tsemppaava ja ihana postaus! Kunpa osaisin itse ajatella samalla tavalla. Tekis kyllä hirmusesti mieli toteuttaa tämmönen postaus, mutta en oo varma oonko valmis avautumaan mun itsetunto-ongelmista. :D

    ps. näin sut henkkamaukassa eilen!! mut oli kiire enkä ehtiny tulla jututtaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Heidi! <3<3 Heii toteuta ihmeessä :) Voit päättää mitä haluat kertoa, ja kaikkea ei tarivtsekkaan jos ei halua <3 Tiiäkkö ihan niinkun mäkin oisin nähny sut mut en uskaltanu luottaa mun näkökykyyn ilman silmälaseja jos se oiskin ollu joku muu xD Mutta jee näin siis oikein! Toivottavasti nähdään pian ihan juttutuokion merkeissä! :) <3

      Poista