11/19/2015

MUKAVA HARRASTUS VAI STRESSIN AIHE?

Mitä tapahtuu kun kivasta vapaa-ajan harrastuksesta tuleekin stressin aihe? Tää asia on ollut mulla mielen päällä jo pidempään ja nyt viimein sain ajatukseni kasaan kirjoittaakseni tästä. Mun tapauksessä tällä otsikossa mainitulla harrastuksella tarkoitetaan bloggaamista omasta näkökulmastani ja kokemuksistani. Kirjoitin kesän lopulla postauksessa "Uusi aika alkaa" toiveita ja tavoitteita tälle syksylle ja yksi niistä oli seuraavanlainen:

"... Löydän taas mulle ominaisen tavan tehdä/kirjoittaa tätä blogia. Tää on varmaan ns "ikuinen ongelma" mun kohdalla hahah :D Siis tehä sillai että tää homma tuntuu kivalta ja omalta eikä siltä että yritän jotain joka ei edes kiinnosta tai lokeroida tätä blogia johonkin."

Tuota kirjoittaessani olin jo tiedostanut ajat sitten, kuinka hirmuisen paljon blogini kirjoittamisesta stressaan. Koko kesän väänsin osan postauksista väkisin ilman inspiraatiota vaan siksi että "on pakko postata säännöllisesti". Nyt kun katsoo taaksepäin niin tajuaa kuinka hölmö olin itseäni kohtaan. Sen sijaan että olisin antanut ideoiden kehittyä rauhassa samaan aikaan kesästä nauttien, mietin seuraavaa postausta ja sitä ettei vaan joku lukija nyt lähde kun en postaa. Hetkinen, minkäs vuoksi sitä blogia nyt kirjoitettiinkaan? Lukijamäärien vai kivan ajanvietteen vuoksi?

Blogin alkuvaiheilla tällaista stressiä ei ollut. Postasin kerran tai pari viikossa ilman paineita ja niistä jutuista mitkä sillä hetkellä kiinnosti. En lokeroinut blogiani mihinkään tiettyyn kategoriaan ja annoin ideoiden kulkea omia teitään. Lukijamäärien kasvaessa ryhdyin tietysti panostamaan enemmän ja lisäämään postaustahtia. Viimeisen vuoden aikana sitten ajauduin välillä tähän "väkisin postailuun", stressasin lukijoiden lähtemistä ja seurasin aktiivisesti kävijämääriä. Herkkä ihminen kun olen,  tällainen homma aiheutti ärtyneisyyttä ja pahaa mieltä. Olin tehnyt kivasta harrastuksestani itselleni taakan. Valitin blogin aiheuttamaa stressiä, vaikka ei blogi ja bloggaaminen itsessään sitä stressiä aiheuta, vaan oma suhtautumiseni koko hommaan. Ei tätä todellakaan tarvitse vääntää "verenmaku suussa" niinkun itse silloin tein.


Nyt tunnen saavuttaneeni tuon yhden yllä mainitsemani tavoitteen. Bloggaaminen on edelleen kiva harrastus, ja kirjoitan tätä silloin kun mulla on inspiraatiota kirjoittaa ja ottaa kuvia :) Nyt olen ollut noin kaksi viikkoa postaamatta ja syy siihen on vaan se, että olen keskittynyt muihin juttuihin. Vaihtelu virkistää, eikös? Tiedän, että monet tykkää varmasti lukea blogeja jotka päivittyvät usein, mutta itse haluan jatkaa tätä omaan tahtiin ja hyvällä fiiliksellä, en väkisin.

Joten muistakaa ystävät rakkahat, harrastuksen pitää tuoda iloa, ei stressiä! Pätee lajissa kuin lajissa :) Mukavaa loppuviikkoa!

P.s Kuvat on viime keväältä, en ole palannut ruskeaan hiusväriin, hih :D

8 kommenttia:

  1. siis mua ei ainakaan yhtään haittaa, vaik ei jaksais postata niin usein koska ihan rehellisyyden nimissä ei mulla oo aikaa lukee mitään joka päivä päivittyviä blogeja ku niitä on tuolla listalla joku 50 :D ja jos nyt joku oikeesti sen takii lopettaa jonku blogin lukemisen, et se ei päivity tarpeeks usein, ni siinähän lopettaa, haha. mä en oo ikinä jaksanu stressaa tollasii asioista ja niin ku itekki sanoit, ni ei sunkaan kantsi :) kirjottelet sillon ku itestä hyvältä tuntuu ja on sanottavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla! :) Heh joo vähän sama täällä, nyt kun istuu vähemmän bloggerissa niin jää paljon postauksia lukematta... :D Oon samaa mieltä sun kanssa! Onneks nyt viimeinkin tajusin lopettaa stressaamisen ja uudella ilolla jatketaan :)

      Poista
  2. Oi vitsi, tiiän niin hyvin tuon fiiliksen! mullakin oli hetki sitten samanlaisia fiiliksiä ja sitten annoin vaan blogin olla. Se auttoikin onneksi ja nyt on taas ihana blogata vaan, koska se on kivaa ja haluan tehdä sitä. Kiva, että oot itsekin löytänyt taas itsellesi sopivan tavan kirjoittaa blogia :)

    http://sinaviola.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että pieni tauko auttoi ja nyt on taas fiilistä kirjoitella! :)

      Poista
  3. Musta tuntuu että aika moni on alkanut viime aikoina kokemaan bloggaamisen enemmän taakkana kuin kivana harrastuksena, mikä on todella sääli! Bloggaaminen on kuitenkin sellainen asia, jonka pitäisi tuottaa iloa :) Itse en ole vielä kokenut mitään suurempaa stressiä blogin osalta, mutta olen päättänyt että jos sellaista ilmenee niin sitten on kyllä harkittava tauon pitämistä! Haluan ehdottomasti pitää bloggaamisen iloa tuottavana ja mukavana harrastuksena :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep se on todella harmi kyllä että kivasta harrastuksesta voi tulla monille taakka :/ Ihana kuulla ettet oo kokenut stressiä tästä hommasta! :) Jatka samaan malliin :)

      Poista
  4. Onhan se totta, että mielummin vaikka kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa joku oikeasti hyvä postaus ku joka päivä jotain väkisin kyhättyä... Toisaalta tykkään kyllä lukea postauksia usein, mutta jos ne on niin väkisin pukattua yhden kuvan ja kahden rivin juttua niin plaaah... Itsekin oon vähän joutunut muistuttelemaan itseäni.. Mulla ois kyllä motivaatiota ja ideoita, mutta kun aika ei vaan riitä niin tyhmää silti stressata siitä :D Toivottavasti tosiaan sullakin nyt ois rento fiilis tän suhteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! :) Parempi kirjotella kun inspistä löytyy! Ja hyvät ideat onneks säilyy yleensä myöhemmälle vaikkei niistä ois heti aikaa kirjotella :)

      Poista